Thursday, October 20, 2011

Kepada Diari

wahai diari ku...hanya pada kau ku meluahkan segalanya
masih ku ingat tanggal itu 10.10.10...tarikh aku menikahi Siti Munirah Binti Arshad di rumah kediamannya
tarikh:10.10.10
aku selamat Diijabkabulkan oleh ayah mertua ku....dengan sekali nafas sahaja aku menjadi suami kepada Siti Munirah Binti Arshad dengan mas kawennya RM22.50....bangganya aku xterkata....aku di nikahkan di rumah ayah mertuaku di taman langit.........

tarikh:10.11.10
aku mula perasan yg isteri ku sudah mula kurang bercakap dengan ku.....aku fikir mungkin dye merindui keluarganya....aku rindu dengan gelak tawanya.....bila aku bercakap dgn dye....dye hanya senyum shaja....tidak merespon apa yg ku katakan....bagaikan hanya aku bercakap dengan tunggul...

tarikh:10.12.10
aku mula bosan dengan sikap isteri ku yg hanya berdiam diri apa bila aku bercakap....dye hanya tersenyum apabila aku bertanya....ini menyebabkan aku terfikir untuk mencari wanita laen.....aku tekad ingin mencari isteri yg baru....kerana aku sudah bosan hidup dlm keadaan sunyi.....umpama berkawen dgn ORANG BISU!!!

Tarikh:01.01.11
aku berkawen dgn Siti Aminah Binti Abu Bakar.....namun aku tidak menceraikan Siti Munirah kerana janji ku dgn ayah mertuaku untuk menjaganya hingga akhir hayatnya....ketika ini ayah mertuaku pernah berkata...munirah hidup xlme....dye cuma tinggal setahun shja lagi untuk hidup......alangkah bodohnya aku.....aku menganggap kata2 ayah mertua ku itu hanya bergurau shaja

Tarikh:01.02.11
aku seperti melupakan siti munirah....aku bahagia dengan isteri kedua ku....namun aku tetap adil dalam giliran bermalam.....hidup berpoligami haruslah adil....ketika ku di rumah munirah,aku hanya terkenang apa yg dilakukan oleh isteri kedua ku...aku hanya melayan ala kadar shaja kepada siti munirah

Tarikh:01.03.11
isteri kedua ku disahkan hamil!!alangkah gembiranya hatiku...akhirnya aku akan menjadi bapa....aku terus melupakan tanggungjawab ku kepada munirah.....setiap hari ku hanya untuk aminah shaja....smpai munirah demam dan memintaku untuk menghantarnya ke klinik..aku sangup memarahinya....

Tarikh:01.04.11
aku digemparkan dengan berita isteri kedua ku di tangkap basah dengan seorang shabatku sendiri....tak guna...kawan makn kawan!!baru aku taw...ank yg dikandung oleh aminah bukan dari benihku...benih kwn ku!!aku menceraikan aminah dgn talak tiga....dengan muka yg agk malu...aku dtg ke rumah munirah....namun dye menyambut ku dgn senyuman yg menawan

Tarikh:01.05.11
aku mula perasan perubahan ketara fizikal munirah...dahulu tubuhnya gebu...sekrang semakin kurus...aku bertanya....dye ttp membalas dgn senyuman....aku ttp bersabar.....aku tidak menganggap itu akn menggugat keharmonian rumah tangga ku....

Tarikh:01.10.11
sembilan hari lagi,ulang tahun perkahwinan kami....dan keadaan munirah betol2 bukan sperti dlu.....tubuhnya begitu kurus....cengkung...tubuhnya hanya menampakkan tulang shaja....oh aku rindu dgn dirinya yg lme....aku desak supaya dye menceritakan kepada ku...apa yg terjadi sbrnya....

Tarikh:09.10.11
Munirah terpaksa dikejarkan ke hospital....dye jatuh ketika sedang memasak untuk santapan kami.....ketika itu,aku sedang di tempat kerja....mujur adiknya ada bersama kerana memang setiap kali aku ke pejabat,aku akan meminta adik bongsunya yg sedang menunggu untuk memasuk universiti meneminya.......dgn kelam kelabut...aku terus ke hospital...dgn hati yg penuh berdebar.....

Tarikh:10.10.11
munirah meninggalkan aku untuk selamanya.....dye di sahkan menghidapi penyakit kenser tekak.....sedang aku membawa hadiah untuknya semperna ulang tahun perkahwinan kami...aku mendapat HADIAH yg akan aku kenang selama hidupku...iaitu HADIAH pemergian munirah untuk selamanya.....menangis aku di hadapan jenazahnya....berdosanya aku kerana selama ini tidak menjaganya dgn betol

Tarikh:11.10.11
adik bongsunya menyerahkan sekeping surat yg ditulis oleh munirah semasa hayatnya....
suratnya betulis
Kehadapan Suamiku
sekiranya abg mendapat surat ini...ini bererti munirah telah pergi untuk selama-lamanya....maafkan munirah kerana tidak dapat membahagiakan abang...munirah tak bercakap dgn abg sebab klau munirah ckp...sakit yg amat sgt akn ditanggung olh munirah....sebab itu munirah hanya tersenyum dan mendiamkan diri klo abg bercakap....maafkan munirah abg....munirah tak sengaja untuk merahsiakan semua ini.....
Kepada Suami ku,
selepas abg kata nak berkawen dgn munirah smsa kita bercinta....masa itu baru munirah dpt tahu yg munirah mendapat kanser ini....abg ada igt x,yg ayah ada ckp...munirah ada setahun je na hidup...yg kemudian abg bgitau dkt munirah,yg ayah tu bergurau yg munirah boleh hidup setahun je...sbrnya xbang...ayah xbergurau.......
Kepada Suamiku...
semasa abg berkawen baru....sedikit pown munirah tidak cemburu...munirah tersangat bahagia masa abg kawen baru sbb munirah fikir....jika munirah dah meninggal...isteri abg yg baru tu boleh jg abg dgn baek...boleh berbual dgn abg....tapi slps dye kne tgkp bsh dgn kwn baik abg tu....
terus hati munirah rasa kecewa....munirah fikir dye boleh membahagiakn abg...tupanya tak
masa abg dtg rumah kita semula....munirah tersenyum kecewa...munirah igt bolh munirah mati tanpa abg taw...rupa2nya...munirah mati dgn kesedihan abg....
Kehadapan suamiku....
maafkan munirah ye bang...sebab xdpt nak membahagiakan abg...xmmpu nak beri abg zuriat....xmampu nak berbual dgn abg....maafkn munirah abg....halalkan makan minum munirah bang....ampunkan dosa2 munirah dkt abg...maafkan munirah sebab xdpt tunaikan janji yg kita buat semasa kita sdg bercinta abg.....maafkan munirah
143 abang.....

Tarikh:01.11.11
prestasi kerja aku mula merosot selepas kematian munirah.....akhirnya aku dipecat........Munirah,abg menyesal kerana tidak menganggap apa yg ayah ckp ari tu benda betul...klo abg anggap betol...mesti abg akn cuba mencari rawatan yg boleh merawat syg.....
MUNIRAH!!!!!!!!!!!!!! abang rindu dgn SAYANG!!!!

No comments:

Post a Comment